Skapa en Sjö

 
         
 

STEG 1

Öppna din rutt i Route Editor. För att göra en sjö, så behöver du först göra en grop.
Tryck F9 och markera ett område (håll nere vänster musknapp, dra ut och släpp). Du har nu fått en fyrkant eller rektangel med en röd linje (se bilden ovan!)

[Klicka på bilden för att se den i full storlek]

 

 
  STEG 2

Använd tangent 2 för att sänka landskapet (tangent 8 höjer och används till att göra berg och kullar).
Du ska se att marken sänks medan du trycker ner tangent 2.
Ju längre du håller ner 2:an desto större/djupare grop får du.
Tryck nu på F7 så att du får ett rutnät på landskapet (se bilden ovan!).

[Klicka på bilden för att se den i full storlek]

 

 
STEG 3

Sätt muspekaren i en av rutorna och vänsterklicka.
Du får en röd linje runt rutan som visar att den är markerad.
Högerklicka nu i den rutan och välj: Set tile water height (sätter höjden på vattnet!):

[Klicka på bilden för att se den i full storlek]

 

STEG 4

Trycker du OK för alla (utan att ändra i fälten),
får du vattnet på samma höjd som marken var innan du sänkte den.
Jag skriver -5 i alla fälten (du kan naturligtvis skriva in det värdet du vill ha!).

Efter det högerklickar du igen i den markerade rutan och väljer: Toggle water (fyller på vatten!).
Fortsätt göra ovanstående på alla rutor gropen är i, markera,
sätt höjden på vattnet och fyll på. Sen ska det se ut ungefär som på bilden ovan

Nu saknas bara ett hus eller två samt lite buskar och träd och sätta ut, men det tar vi inte upp här!

[Klicka på bilden för att se den i full storlek]

 

         
   OBS! Klicka på vår logga för ett steg tillbaka!